Većina zdravstvenih ustanova danas koristi maramice na bazi alkohola za dezinfekciju površina, jer su efikasne, brze i generalno bezbedne. Alkohol, međutim, može oštetiti osetljive površine kao što su Plexiglas i kožni tapacirung. Iz tog razloga, proizvođači dezinfekcionih sredstava su počeli razvijati maramice bez alkohola, tvrdeći da poseduju iste kvalitete kao i maramice na bazi alkohola.

Ali, da li je ovo istina i kako ove bezalkoholne maramice stvarno deluju u poređenju sa njihovim dvojnikom zasnovanom na alkoholu?

Kvaternarna amonijumska jedinjenja

Da bismo to shvatili, prvo moramo ispitati aktivni sastojak koji se obično koristi za zamenu alkohola. Većina dezinficijensa bez alkohola zasnovana je na kvaternarnim amonijumskim jedinjenjima poznatijim kao„quats”. „Quats” deluju sa negativno naelektrisanim površinama bakterija, virusa i gljivica. Jedinjenja se akumuliraju u membranama ovih mikroorganizama, što dovodi do oštećenja membrana, curenja ćelija i na kraju smrti mikroorganizama. Dezinfekciona sredstva zasnovana na „quats” su uglavnom:

• Ograničeno virucidna

Ona su efikasna samo protiv omotanih virusa kao što su HIV i hepatitis B, ali nisu u mogućnosti da inaktiviraju virulentne neomotane viruse kao što su poliovirus, adenovirus i norovirus.

• Neefikasna protiv mikobakterija

Mikobakterije kao što su M. tubeculosis, M. avium i M. terrae imaju jake voštane ćelijske zidove koji sprečavaju da određeni dezinfekcioni preparati zasnovani na „quats“ prodru čak i nakon produženih vremena izlaganja.

Sa više od 1,5 miliona smrtnih sIučajeva od tuberkuloze prijavljenih svake godine, ovo ograničenje ne može biti odbačeno ili se uzeti olako kada se ocenjuju dezinficijensi na bazi „quats“. Iako „quats“ ne moraju nužno da oštete osetljive površine, njihova florist se smanjuje zbog rizika koji predstavlja ograničeni spektar efikasnosti.

Alkoholi

Nasuprot tome, neki dezinfekcioni preparati zasnovani na alkoholu inaktiviraju i omotane i neomotane viruse u roku od samo 60 sekundi i jednako su efikasni protiv mikobakterija. Ovaj pouzdani spektar efikasnost je jedan od glavnih razloga zasto dezinfekciona sredstva za površine na bazi alkohola ostaju najbolja kada je u pitanju kontrola infekcije. Sa druge strane, kompatibilnost materijala za dezinfekciju na bazi alkohola može biti značajno poboljšana smanjenjem količine alkohola u formulaciji. Ovo očigledno zahteva obimno istraživanje i laboratorijsko testiranje, ali ove vrste proizvoda su dostupne na tržištu danas. DENTIRO” Wipes su, na primer, prve potpuno virucidne dezinfekcione maramice koje sadrže manje od 50% alkohola. Kao rezultat toga, ovaj proizvod nove generacije je kompatibilan sa 275 materijala uključujući Plexiglas i kožni tapacirung. Medutim, smanjivanje sadržaja alkohola ne smanjuje potencijal proizvoda. U stvari, deluje protiv 101 mikroorganizma - najveći broj ikada zabeležen.

Argument

Neki zagovornici bezalkoholnih dezinfekcionih sredstava tvrde da alkoholi mogu vezati proteine na površine od nerđajućeg čelika, naročito kada postoji teška organska kontaminacija kao što je izlivanje krvi, ali ovo nije validno posmatranje jer površinsko brisanje traje manje od jednog minuta (alkoholima je potrebno najmanje 10 minuta da bi vezali protein na površine od nerđajućeg čeIika). Pravi pristup upotrebe maramica na bazi alkohola na površinama sa teškom organskom kontaminacijom je da ih obrišete dva puta. Prvo brisanje efikasno uklanja proteine, a drugo uništava što je moguće veći broj patogena (izuzev bakterija koje formiraju spore).

Zaključak

U zaključku, maramice na bazi alkohola pružaju bolju zaštitu od zaraznih bolesti u poređenju sa bezalkoholnim maramicama i pružaju zdravstvenim radnicima i njihovim pacijentima mir znajući da ih nijedna površina sa kojom dolaze u kontakt neće zaraziti drugim bolestima.