Poređenje IPS d.SIGN i IPS Style keramičkih sistema

2889
Poređenje IPS d.SIGN i IPS Style keramičkih sistema

Uzbudljiva promena

Promena je uzbudljiva – takođe u svakodnevnom radu u zubotehničkoj laboratoriji. Autor je prešao na korišćenje IPS Style keramike pre nekog vremena. No pre početka, temeljito je testirao materijal i uporedio ga s proizvodima, koje je već koristio.

Glavni cilj promene postojećeg keramičkog sistema je poboljšanje kvaliteta dobijenih rezultata. Mi regularno koristimo fluoroapatitno-leucitnu staklenu keramiku IPS d.SIGN u našoj laboratoriji. Potom, jedan dan smo se upitali: može li IPS Style (prva patentirana metal-keramika koja sadrži oksiapatit) ponuditi dobru alternativu proizvodu na koji smo navikli? Odlučili smo da testiramo novi materijal na ravnim uzorcima od legure kobalt-hroma. Ovi test uzorci omogućili su bliže sagledavanje karakteristika keramike. Koristili smo uzorke od bazne legure (Colado CC) kako bi ispitali i uporedili nekoliko karakteristika IPS d.SIGN i IPS Style, na primer boju, svetlinu, kontrakciju, fluorescencu i dimenzionu stabilnost.

Kondicioniranje i aplikacija opakera

Jedan uzorak oksidisan je na  950 °C sa vremenom držanja od jedne minute. Drugi uzorak je tretiran sa bondom. 
Dva metalna uzorka sa različitom osnovom sada su adekvatno pripremljena za aplikaciju keramičkog materijala. Potom, uzorci su prekriveni s IPS dSign Paste Opaquer i
IPS Style Ceram Powder Opaquer. Opakeri oba sistema imaju glatku konzistenciju. Pre nismo koristili opaker u praškastoj formi, pa je nanošenje IPS Style materijala bilo kompletna novina za nas. Ipak, bili smo impresionirani jednostavnošću upotrebe i izvanrednim rezultatima.

Skupljanje i efekti boje

U sledećem koraku, uporedili smo Dentin i Transpa T Neutral materijale kao i Opal Effecte OE1 materijale. Svaka keramika nanešena je na jedan metalni uzorak. Napravljena je linija na sredini uzorka u cilju poređenja karakteristika skupljanja. Dve različite keramike pokazale su istu boju nakon pečenja. Interesantno je primetiti, da je IPS Style pokazao manje horizontalnog skupljanja nego IPS d.SIGN (sl. 1). Vertikalna kontrakcija obe keramike bila je skoro identična. Uzorci su držani jedan pored drugog i ispitani su pomoću polarizovanog svetla. IPS Style se činio nešto svetlinijim nego IPS d.SIGN. Oba materijala pokazala su skoro identičnu fluorescenciju. U poređenju IPS Style bio je nešto bolji jer njegovi Transpa T Neutral i Incisal materijali pokazuju prirodniju fluorescencu. 


Slika 1. Test uzorci pokazuju skupljanje. Levo: aplikacija keramike na metalnu osnovu. Centar: IPS d.SIGN. Desno: IPS Style

Dimenziona stabnilnost i rezultati testa

Dimenziona stabilnost keramike bila je očigledna nakon prvog ciklusa pečenja. IPS Style slojevi uspešno su zadržali oblik nakon pečenja. Nasuprot, IPS d.SIGN nije u potpunosti zadržao oblik. Nakon ove serije testova, osećali smo da imamo dovoljno informacija o novom materijalu za naše svrhe. Iako su testovi bili relativno jednostavni, omogućili su nam dragoceni uvid u dva keramička sistema. Sada smo spremni za poređenje dva materijala na bazi realnog kliničkog primera.


Slika 2. Inicijalna situacija. Pacijentkinja je željelja da poboljša izgled prednjih zuba 
Slika 3. Zubi od 15 do 25 su preparisani.

 

Prikaz slučaja

Pacijenkinja je uglavnom bila nezadovoljna svojim izgledom gornjih zuba (sl. 2.). Tražila je promene koje su se odnosile više na boju a jedini zahtjev za početak rada je bio da se što je više moguće zadrži njena forma i položaj zuba. Izbor boje je rešen vrlo brzo jer u principu želja pacijentkinje je svetlija boja. Potom, preparisani su zubi 15 do 25 (sl. 3). Otisak je uzet pomoću intraoralnog skenera. Iz centra za printanje mogli smo naručiti kako modele, tako i kapice urađene metodom selektivnog laserkog topljenja (SLM). Modeli i kapice proizvedeni su u isto vreme. Na ovaj način, mogli smo odmah početi s nanošenjem keramike (sl. 4). Nadoknade su napravljene sa dva keramička materijala, kako bismo mogli uporediti IPS Style i IPS d.SIGN u ustima pacijenta. Detaljan opis procedure opisan je u tekstu ispod.


Slika 4. Printani model s SLM kapicama

Priprema kapica

Prvo, kapice su oksidisane prema uputstvima proizvođača i nanešen je opaker. Za IPS d.Sign upotrebljen je  opaquer u pasti a za IPS Style u prahu. Jedan i drugi imaju odličnu karakteristiku prekrivanja metala kao što se videlo na testnim uzorcima (sl. 5). Dva pečenja su dovoljna za idealno prekrivanje. Nanošenje Opaquera kod IPS d.SIGNa je jednostavno jer je već pripremljen za upotrebu, razređivanje tekućinom je neki put nužno zbog gustoće paste.


Slika 5. Poređenje opakera (levo: IPS d.SIGN; desno: IPS Style)


IPS Style Opaquer u prahu mora se zamešati sa Opaquer tekućinom  koja je idealna za efikasno i brzo nanošenje bilo četkicom ili nekim drugim instrumentom npr. cirkonskom kuglicom.
Prekrivanje je odlično i nisu potrebni debeli slojevi Opaquera. Za bolje i precizno zatvaranje brušenih zuba u ustima, kao i za poboljašnje estetskog dojma, izmodelirana je Margin masa. Margin IPS Style i IPS d.SIGNa dobro zatvara rubove i stabilan je prilikom pečenja. Margin materijali oba sistema omogući su dobivanje prelepog vratnog dela (sl. 6 i 7).


Slika 6. i 7. — Aplikacija margin mase dva keramička sistema 
(levo: IPS d.SIGN; desno: IPS Style)

 

Prvo pečenje

Obadve keramike su pripremljene kako bismo ih zamešali sa VisualEyes tekućinom. Ova tekućina omogućava vizuelizaciju boje keramike i pre samog pečenja (sl. 8 i 9).

 


Slika 8. i 9. — Keramički materijali zamešani su s Liquid Visual Eyes u cilju vizuelnog poređenja dva materijala tokom procesa slojevitog modelovanja  
(levo: IPS d.SIGN; desno: IPS Style)


Za osnovni dentinski sloj upotrebljeno je 25% Cervical Transpa Orange Pink i 25% Cervical Transpa khaki zamešano s 50% Dentin  B2. Nemešani dentinski materijal korišten je u središnjem delu. Mameloni su reprodukovani pomoću 80% Dentin B2 i 20% Special Incisal grey. U prostoru horizontalnog cut-back-a, korišten je Effect materijal Incisal white-blue. Incizalna ivica je kompletirana s Opal Effect OE 1 i Transpa materijalima (neutral, orange grey). Mameloni i interne karakteristike kreirane su  pomoću veoma finog separirajućeg instrumenta. Nakon prvog pečenja, boje IPS Style i IPS d.SIGN dobro su izgledale i činile se skoro identičnim (sl. 10). IPS Style Ceram i IPS d.SIGN Transpa kao i Mamelon materijali korišteni su za manja prilagođavanja oblika prednjih zuba. U ovoj fazi, poređenje pokazuje malo distalnih zona incizalne ivice IPS d.SIGN n s nešto nadoknade s povišenom translucencijom.


Slika 10. - Poređenje nadoknade nakon prvog pečenja (levo: IPS d.SIGN; desno: IPS Style)  

Individualizacija slojeva i drugo pečenje

Nakon korekcionog pečenja, zubi su individualizirani s pomoću odgovarajućih IPS Ivocolor stains boja. Ovi materijali korišćeni su za karakterizaciju nadoknade (npr. mameloni), imitaciju pukotina u gleđi i prilagođavanju intenziteta boje i translucencije određenih zona. Potom, boje su pečene. U ovom slučaju, crvenkasta boja nanešena je na incizalnu ivicu pomoću IPS Ivocolor Essence E21 basic red kako bi se postigao 'efekt svetline usne' u zubnoj gleđi. Za dugo pečenje, krune su prekrivene s Transpa Dentinom, Transpa Incizalom i Transpa Impulse (sl. 11 do 13).


Slika 11. - Prilgođavanje prednjih zuba s  Transpa i Mamelon materijalima (levo: IPS d.SIGN; desno: IPS Style)

 
Slika 12. - Aplikacija Transpa Dentin, Transpa Incisal i Transpa Impulse za korekciono pečenje


Slika 13. - Dve prednje krunice nakon korekcionog pečenja  (levo: IPS d.SIGN; desno: IPS Style)

 

Poređenje rezultata

Nakon korekcionog pečenja različitih IPS Style Ceram Transpa materijala, bili smo ubeđeni da proizvod ispunjava sve naše zahteve. Stabilnost boje i oblika keramike bili su impresivni. Efikasno smo mogli kontrolirati svetlinu materijala dodavanjem Transpa T Neutral. Sve u svemu, bili smo u potpunosti zadovoljni postignutim rezultatom. Boje IPS Style su žive i identične onima od IPS d.SIGN-a. Direktno poređenje jasno pokazuje izvanrednu koordinaciju boje različitih keramičkih praškova (sl. 14 i 15). Nadalje, moguće je primeniti isti sistem boje za IPS e.max bezmetalnu keramiku i SR Nexco svetlosno polimerizirajuće laboratorijske kompozite.


Slika 14. - Završni izgled  (IPS d.SIGN) nakon korekcionog pečenja
Slika 15. - Završni izgled  (IPS Style) nakon korekcionog pečenja 


 

Sažetak

IPS Style je definitivno u mogućnosti da zameni IPS d.SIGN, koji smo koristili u našoj laboratoriji već duže vreme. U potpunosti je zadovoljio u okvirima boje i dimenzione stabilnosti, kao i otpornosti. Ova keramika nudi neverovatnu fleksibilnost i ispunjava naše zahteve. Nadalje, keramički sistem napravljen je u skladu s modernim tehnikama izrade: može se koristiti s printanim, glodanim i livenim metalom. Različite metode izrade uključuju i razlike u CTE. IPS Style prilagođava se ovim zahtevima i nema problema vezanih za pucanje tokom pečenja. Keramika se karakteriše minimalnom kontrakcijom i visokom dimenzionalnom stabilnošću.
IPS d.SIGN, međutim, pokazuje manju dimenzionu stabilnost i stoga se ne ponaša tako dobro u interdentalnim regijama i predelima fisura.  U tom kontekstu, manje je predvidiv od IPS Style. Ipak, stabilnost boje IPS d.SIGN može se porediti sa IPS Style. U kontekstu fluorescence, oba materijala podjednako su dobra (sl. 16). IPS Style Ceram Incizal i IPS Style Ceram Transpa T Neutral imaju nešto prirodniju fluorescenciju, nego li odgovarajući IPS d.SIGN materijali.


Slika 16. - Vezano za fluorescenciju, oba materijala zadovoljavaju naše kriterijume

 

Zaključak

Na kraju, IPS Style solucija ima malu prednost. Odabrali smo je za završnu nadoknadu zbog prelepih oblika zuba i vitalnom izgledu u ustima (sl. 17 i 18)


Slika 17. - Završni izbor pao je na IPS Style nadoknadu: prikaz u ustima 


Slika 18. - Cementirane nadoknade (fasetiranje s IPS Style) harmonično se utapaju u celokupno okruženje 

Posebno bi se  zahvalio dr stom. Patriciji Žujić  i pacijentici Iris F. na strpljenju prilikom realizacije ovog rada /projekta/. 
Takođe bi se zahvalio svim kolegama i prijateljima TTT grupe Ivoclar Vivadent Beč  gde razmenjujemo iskustva i nove ideje i primjenjujemo ih u svakodnevnom radu a isto tako te ideje prenosimo na druge dentalne tehničare

Velimir Žujić
Privatni zubotenički laboratorij
Franje Belulovica 15
51000 Rijeka
Croatia
velimir@indentalestetica.hr

Slični postovi

Dizajniranje osmeha digitalnim alatima - Ivoclar Vivadent

Dizajniranje osmeha digitalnim alatima - Ivoclar Vivadent

Dentalni materijali i klinički postupci dramatično su se promenili tokom poslednjih godina.

3329
Čišćenje fiksnih zubnih restauracija bez metala pre procedure lepljenja (Članak na engleskom jeziku)

Čišćenje fiksnih zubnih restauracija bez metala pre procedure lepljenja (Članak na engleskom jeziku)

During bonding procedures for metal-free fixed dental prostheses (FDPs), try-in with specific cement shade matching glycerine paste is necessary for choosing the correct shade of resin-based cement. During try-in, however, saliva and blood could...

856

Komentari

Napiši komentar
Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja. Više informacija klikom na dugme "Prikaži detalje".
Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa.